Kohoutkoví inspektoři opět v terénu

Ostrava 27. 7. 2020 – Certifikát Kohoutkového inspektora obdrželo v minulých letech 150 podniků za vstřícnost v podávání pitné vody z veřejné sítě. I v komplikovaném období poznamenaném koronavirovou situací vyrazili inspektoři opět do terénu a ocenili dalších 19 provozovatelů. Kohoutkový inspektor SmVaK na sebe v letošním roce vzal podobu dvou vysokoškolských studentů, kteří po roce vyjeli do regionu, aby ověřili, zda restaurace, kavárny, hotely a další občerstvovací zařízení nabízejí kohoutkovou vodu z veřejné vodovodní sítě. Kromě nálepky Podáváme vodu z kohoutku vstřícní provozovatelé dostávají jako ocenění sadu džbánů a sklenic, do kterých mohou kvalitní pitnou vodu servírovat.

Inspektoři letos vyrazili při prvních výjezdech na Opavsko, kde se většinou setkali se vstřícným přístupem provozovatelů. Podávání kohoutkové vody – většinou za přiměřený poplatek zohledňující pracnost a náročnost dané služby stejně jako doplňky v podobě citrónu nebo máty v karafě vody – se stalo v našem regionu podle aktuálních zkušeností samozřejmostí. Z pětatřiceti navštívených podniků jich tuto službu nabízelo devatenáct. Zajímavým zjištěním bylo také to, že řada restaurací (osm) po koronavirovém krizovém stavu a kvůli přetrvávajícím omezením doposud neotevřela.

SmVaK Ostrava odstartovaly projekt v létě 2015 a každý rok během léta inspektoři vyráží do terénu, aby zjistili, jak se situace v průběhu času mění. Například v loňském roce navštívili 40 podniků, přičemž certifikát za vstřícnost v podávání pitné vody z kohoutku spolu s vybavením na její servírování v podobě džbánů a sklenic zanechali ve 30 z nich. Celkem se do projektu zapojilo již 170 restaurací, kaváren, cukráren, občerstvovacích zařízení nebo hotelů.

„Podávání kohoutkové vody se postupně stalo v České republice a regionu, kde SmVaK Ostrava působí, běžnou praxí. Přibližujeme se vyspělým zemím. Negativních reakcí a odmítnutí s odůvodněním, že si majitelé nebo provozovatelé nepřejí, aby obsluha podávala zákazníkům vodu z kohoutku, se objevuje stále méně často. Při srovnání současnosti a let, kdy jsme s projektem začínali, je tento trend nezpochybnitelný. Léto je ale v plném proudu, takže uvidíme, co naše inspektory čeká dále. Ze současného průběhu je možné konstatovat, že nejčastějším modelem je podávání džbánu s kvalitní kohoutkovou vodou doplněnou mátou nebo citronem za zhruba 30 korun,“ říká generální ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.

Princip projektu spočívá v osobních návštěvách a rozhovorech s majiteli jednotlivých podniků. Vodárenská společnost chápe, že kohoutková voda nemusí být v podnicích poskytována bezplatně, protože s přípravou a servisem na stůl zákazníka je spojena řada úkonů a práce. Navíc voda jako nejcennější surovina má svou hodnotu. Proto není podmínkou pro ocenění to, aby dostávali návštěvníci kohoutkovou vodu zdarma.

Pro porovnání: za litr vody z kohoutku v regionu, kde působí SmVaK Ostrava, zaplatí zákazníci o něco více než osm haléřů, třetinková lahev neperlivé vody se prodává v podnicích za zhruba třicet korun.
„Argument, že podávání kohoutkové vody připravuje podniky o tržby, je z našeho pohledu nelogický. Když vyrazíme na kávu a zmrzlinu do kavárny, nedáme si místo toho kohoutkovou vodu, stejně jako

neplatí to, že když jdeme s kamarády na pivo nebo víno, objednáme si místo toho pouze džbánek vody s citrónem. Dopad na tržby je z tohoto pohledu logicky mizivý,“ popisuje Pšenička.

 

Kontakt:

Mgr. Marek Síbrt, mluvčí

Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava a.s.

28. října 1235/169, Mariánské Hory, 709 00 Ostrava.

tel. 725 500 509
e-mail marek.sibrt@smvak.cz
www.smvak.cz