1. ÚVODNÍ SLOVO
Vážený akcionáři, dámy a pánové,
předkládáme Vám zprávu, která komplexně popisuje činnost a fungování naší společnosti
v roce 2021.
Máme za sebou druhý rok poznamenaný koronavirovou pandemií, která zasáhla všechny
oblasti našich pracovních i osobních životů. S touto skutečností se musela na operativní i
strategické úrovni každodenně vyrovnávat společnost SmVaK Ostrava, přičemž
v některých částech roku byla situace v řadě oblastí v naší zemi kritická. Náročná situace
neměla negativní dopad na plnění hlavních cílů, a to především díky profesionalitě
zaměstnanců společnosti a spolehlivosti našich dodavatelů.
Setkávali jsme se s omezeními a restrikcemi, které byly při pohledu do minulosti
bezprecedentní. Ty s sebou přinášely naprosto nové situace, které jsme museli operativně
řešit, a volit často nové a dosud neprobádané postupy. Ačkoliv zaměstnanci vodárenských
společností nebyli těmi, kdo plnili stránky novin nebo s vysokou intenzitou vystupovali
v televizním nebo rozhlasovém zpravodajství jako zdravotníci a další zástupci
integrovaného záchranného systému, bez nich by společnost v kritických pandemických
momentech nemohla fungovat.
Spolehlivé dodávky pitné vody a odvádění a čištění vody odpadní jsou nezbytným
předpokladem pro to, aby mohl zdravotnický systém pomáhat těm, kteří to právě potřebují.
I proto jsme při veškerém respektu a uznání k těm, kteří v nemocnicích a v záchranné
službě zachraňovali životy a pečovali o nemocné, kampaní s mottem #vodavprvnilinii
upozornili na to, co všichni bohužel berou jako samozřejmost. Tedy to, že vodárenský
systém bezchybně funguje a plní úkoly ve vztahu k veřejnosti: každý den, hodinu, minutu
a sekundu v roce. Při tom se často zapomíná na nasazení a kompetence těch, bez nichž
by to nebylo možné.
Poděkování si proto v první řadě zaslouží moji kolegové. Vážím si toho, že mohu vést
společnost, kdy všichni zaměstnanci dokázali v náročných a komplikovaných situacích díky
svému umu a nasazení řešit v terénu a provozech všechny situace tak, že je naši odběratelé
nijak negativně nepocítili.
Poděkování si zaslouží také naši dodavatelé, na které jsme se po celou dobu mohli
spolehnout. A to i v době, kdy nám druhá polovina roku přinesla naprosto neočekávané
problémy v dodavatelsko-odběratelských řetězcích včetně nárůstu cen.
Mohu konstatovat, že během celého roku dokázala naše společnost zajistit spolehlivé
dodávky kvalitní pitné vody do všech lokalit, v nichž působí, stejně jako odvádění a čištění
vod odpadních. Splnili jsme hlavní úkoly, které před námi dlouhodobě stojí, včetně oblastí,
jako jsou ty personální, ekonomicko-zákaznické nebo investiční.
V situaci, kdy rychlost, flexibilita a schopnost reagovat pružně na novou realitu, jsou
klíčovým parametrem úspěchu, nás posunula k vyšší míře elektronizace a využívání
nových IT nástrojů, jejichž implementace by možná v klidném období trvala výrazně déle.
Nové paradigma klade důraz na efektivitu a pružnost, protože zvyšuje tlak na odbourávání
zbytných a neproduktivních činností.
Přes všechny výše popisované komplikace jsme dokázali splnit nebo překročit plány jak
v oblasti investic, kam směřovalo historicky rekordních 744 milionů korun, což představuje
meziroční nárůst o 51 milionů, tak u oprav, kam jsme alokovali více než 270,5 milionu korun
– o 11 % víc, než jsme původně plánovali. Poprvé za existenci naší společnosti směřovala
do modernizace, rozvoje a oprav jejího majetku více než jedna miliarda korun. V plánu pro
rok 2022 jsou naše ambice ještě vyšší. I to je odpověď těm, kteří bez opory ve faktech rádi
ve veřejném prostoru šíří informace, že vodárenské společnosti vlastněné zahraničnímu
subjekty se o majetek nestarají a je jim lhostejná kvalita služeb pro zákazníky. Naší
odpovědí jsou výsledky naší práce.