1. ÚVODNÍ SLOVO
Vážený akcionáři, dámy a pánové,
předkládáme Vám zprávu, která komplexně popisuje činnost a fungování naší společnosti
v roce 2020. Ten byl v naší zemi, ale vlastně kdekoliv jinde na světě naprosto jiný, než
jsme všichni očekávali a plánovali. Celosvětové rozšíření nového typu koronaviru
zpochybnilo většinu dosavadních jistot, zažitých zvyklostí, postupů a pravidel. V osobní i
pracovní sféře jsme se setkávali s naprosto novými situacemi, které jsme museli řešit
operativně, rychle a často bez předem definovaných strategií a postupů. Mnohdy jsme
prošlapávali dosud neobjevené cesty a nacházeli taková efektivní řešení, která byla mimo
doposud zažitý myšlenkový rámec.
Během mimořádně náročného roku dokázala naše společnost zajistit spolehlivé dodávky
kvalitní pitné vody do všech lokalit, v nichž působíme, stejně jako odvádění a čištění vody
odpadní. Splnili jsme tedy hlavní úkoly, které před námi dlouhodobě stojí. A splnili jsme je i
v dalších oblastech, jako jsou ty personální, ekonomicko-zákaznická nebo investiční,
přesto, že jsme k nim často dospěli jinými cestami, než jsme původně očekávali.
Poděkování si v první řadě zaslouží všichni ti, kdo se o to v SmVaK Ostrava svým
přispěním v jednotlivých segmentech našeho působení zasloužili. Vážím si toho, že mohu
stát v čele společnosti, jejíž zaměstnanci v komplikovaných, nekomfortních a neznámých
situacích, kdy je nezbytné se rychle přizpůsobit a operativně reagovat jak v terénu a
provozu, tak v kanceláři, dokáží svým nasazením a umem tyto momenty řešit tak, že je
naši odběratelé nijak negativně nepocítí.
Nová situace znamenala také nové výzvy. Ukázalo se, že řadu řešení, která se zdála dříve
být neproveditelná nebo realizovatelná pouze s velkými náklady za poměrně dlouhou
dobu, je možné uvést v život díky znalostem, kompetencím a motivaci lidí velmi rychle.
Platí to pro školství, fungování úřadů, ale také podnikatelský sektor, vodárenství a naši
společnost nevyjímaje.
V době nouzového stavu a uzavřených zákaznických center nebo obchodních míst jsme
prokázali, že dokážeme dominantní část zákaznických požadavků vyřešit bez nutnosti
osobního kontaktu s využitím moderních technologií. To samé platí pro oblast vyjadřování
nebo zjišťování stavu vodoměrů. Koronavirová situace nás posunula k vyšší míře
elektronizace, efektivnějšímu využití IT nástrojů a zkvalitnění IT infrastruktury naší
společnosti. Tento poznatek je důležitý pro další období a budeme tuto oblast dále
intenzivně rozvíjet. Je to jeden z hlavních cílů a výzev pro další období. Umožní nám
služby posunout z hlediska zákaznické vstřícnosti a komfortu ještě blíže k odběratelům,
jejichž spokojenost je pro nás naprosto zásadní.
Přes všechny komplikace jsme dokázali splnit plány jak v oblasti investic, kam směřovalo
historicky rekordních 693 milionů korun, tak u oprav, kam jsme alokovali více než 217
milionů korun. V obou oblastech jsme překročili stanovený plán. Jsem rád, že těmito čísly
mohu navzdory některým kritikům doložit, že se naše společnost o vodárenskou
infrastrukturu ve svém majetku stará se vší vážností a odpovědností z hlediska jejího
budoucího využití a spolehlivého fungování.
Především první vlna šíření nového koronaviru na jaře roku 2020 měla výrazný dopad na
život společnosti, ale také sektor průmyslu a služeb. Část významných odběratelů z řad
průmyslových podniků dočasně přerušila svou produkci, stejně jako byl prakticky po celý
rok utlumen segment služeb nebo vzdělávání. To mělo dopad na sníženou poptávku po