Severomoravské vodovody
a kanalizace Ostrava a.s.

We supply top quality drinking water and treat wastewater
from the customers in the North Moravia and Silesia.

Back

SmVaK Ostrava zapojeny do klíčových infrastrukturních staveb

Dvou významných staveb v oblasti budování a modernizace silniční sítě se v současnosti účastní SmVaK Ostrava. Vodárenská společnost buduje vodohospodářské stavební objekty na silnici I 67 při stavbě dlouho plánovaného a očekávaného obchvatu Karviné, stejně jako na stavbě dálnice D48 mezi Bělotínem a Rybím, která nahradí v současnosti již nevyhovující silnici I/48. Ta je klíčová pro napojení průmyslových oblastí v podhůří Beskyd na Polsko nebo jižní část naší země.

 

Hlavním dodavatelem stavby v Karviné je Skanska. Obchvat bude mít délku téměř tři kilometry a náklady stavbu dosahují téměř 900 milionů korun, z nichž část bude alokována z prostředků Evropské unie. Komunikace bude sloužit jako jihozápadní obchvat Karviné pro dopravu ve směru Český Těšín – Bohumín a Ostrava. Odlehčí tak městu od stávající transitní dopravy, zvýší se plynulost jízdy bez ovlivňování křižovatkami a pěšími na současném průtahu. Sníží se také hluková a exhalační zátěž pro obyvatele Karviné. Většina trasy navíc prochází územích ovlivněným hlubinným dobýváním černého uhlí v minulosti. Stavba byla slavnostně zahájena v červnu roku 2020, hotovo by mělo být do konce roku 2022.
Na trase buduje společnost SmVaK Ostrava sedm vodohospodářských staveb. „Zajišťujeme například vybudování odvodnění komunikace s napojením do kanalizačního přivaděče Alfa v délce 1124 běžných metrů. Vybudovali jsme například také přeložku zmiňovaného kanalizačního přivaděče s profilem DN 1000 v délce 68 běžných metrů včet ně vybudování dočasného obtokového by-passu a vložení tří nových revizních šachet pro napojení odvodnění komunikace,“ popisuje Petr Grzonka z SmVaK Ostrava, který účast vodárenské společnosti v projektu řídí.
Vybudovány budou také dvě přeložky vodovodních řadů. První z nich v délce 71 metrů v litinovém provedením s profilem DN 150, shybkou pod Darkovskou mlýnkou a vloženém do nové chráničky s profilem DN 400 v tělese obchvatu. Druhá přeložka vodovodní řadu z polyetylenu a přípojek má celkovou délku 46 metrů.

Další dvě přeložky se týkají kanalizační sítě. V prvním případě jde o přeložení stávající kanalizace v délce 15 běžných metrů do nově budované kanalizační sítě a vybudování výpustného objektu do koryta nově přeložené Darkovské mlýnky. V druhém případě jde o přeložku betonové kanalizace s profilem DN 800 v délce 18 běžných metrů, vložení dvou šachet a vybudování výpustného objektu do koryta nově přeložené Darkovské mlýnky. Majetkovým správcem obou objektů je OKD.

 

Budování dálničního úseku mezi Rybím a Bělotínem je klíčovým pro dokončení dálniční infrastruktury v regionu. Od hranic s Polskem pak bude chybět pro napojení dopravy na dálnici D1 u Hranic již jen obchvat Frýdku-Místku, který se právě buduje a zkapacitnění obchvatu Nového Jičína. Daná dálnice je součástí VI. transevropského koridoru. Současná nevyhovující čtyřproudová silnice bez středního dělicího pásu a krajnic pro nouzové odstavení vozidla byla v minulosti místem řady tragických nehod, kapacitně a technickým stavem navíc nevyhovuje současným požadavkům.
Dálniční úsek má délku 17 kilometrů, vede Moravskoslezským a Olomouckým krajem. Plocha budovaných vozovek dosahuje téměř 373 tisíc metrů čtverečních, vybudováno bude 15 mostů s celkovou délkou 712,5 metru. Vybudováno bude 17 vodohospodářských objektů. Stavba byla zahájena na jaře roku 2021, hotovo by mělo být v roce 2023. Hlavním dodavatelem pro ŘSD je společnost COLAS. „Na dané stavbě máme na starosti čtyři objekty. Největším z nich je přeložka vodovodního řadu do litiny s profilem DN 200 v délce 456 běžných metrů v úseku dálnice u Loučky, která bude provedena otevřeným výkopem a na konci úseku zatažena protlakem včetně chráničky s profilem DN 400. Vybudujeme také přepadové potrubí z vodního zdroje v délce téměř 42 běžných metrů,“ vysvětluje Grzonka.
Řízeným protlakem budou provedeny také další dvě přeložky vodovodního řadu. První v délce 44,5 běžných metrů do litiny DN 300 a druhý do litiny DN 400 v délce 40 běžných metrů.

„Účast na stavbách podobného charakteru je pro nás velkou výzvou, motivací a také skvělou zkušeností v oblasti stavomontážních prací, na které klademe v segmentu neregulovaného byznysu stále větší důraz. Jde o cestu, jak dále rozvíjet naše aktivity mimo stěžejní oblast výroby a dodávek pitné vody nebo odvádění vody odpadní. Máme možnost se účastnit technicky zajímavých staveb a projektů, které dále rozšiřují naše know-how. Jsme přesvědčeni, že ho budeme moci opakovaně využít při podobně významných stavbách infrastrukturního charakteru nejen v našem regionu,“ říká generální ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.