Powrót

Průzkum: Lidé oceňují kvalitu pitné vody

(Ostrava, 30. 7. 2024) – 96 % dotazovaných z řad domácností považuje pitnou vodu, kterou jim dodávají Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava, za kvalitní. Více než 94 % respondentů si myslí, že se vodárenská společnost stará dobře o infrastrukturu pro dodávky pitné vody a odvádění a čištění vody odpadní. Vyplývá to z průzkumu zákaznické spokojenosti, který realizovala v červnu společnost Media Morava na vzorku 900 domácností, které zásobují pitnou vodou a zajišťují pro ně odvádění a čištění vody odpadní Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava.

92 % respondentů v domácnostech, které zásobují pitnou vodou a kde zajišťují odvádění a čištění vod odpadních Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava, hodnotí vodárenskou společnost pozitivně, velmi negativně ji nevnímá nikdo z dotazovaných. Míra pozitivního hodnocení roste s vyšším vzděláním.

Stejně jako při minulém měření před třemi lety také letos považuje 96 % dotazovaných pitnou vodu za kvalitní, 56 % za vysoce kvalitní splňující parametry pro kojeneckou vodu. Za velmi nekvalitní ji neoznačil téměř nikdo. „Pozitivní hodnocení kvality dodávané pitné vody považujeme za důležité ocenění naší práce. Díky kvalitě zdrojů v Beskydech a podhůří Jeseníku, stejně jako investicím do nejmodernějších technologií v úpravnách vod a do vodovodní sítě, pijí lidé v lokalitách, kterou zásobuje naše společnost, jednu z nejkvalitnějších pitných vod v České republice. A to zůstává naším jednoznačným cílem i nadále,“ říká generální ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.
 

80 % zástupců domácností v případě dodávek pitné vody a 75 % v případě odvádění vody odpadní uvedlo, že se poruchy nevyskytují. Velmi často je reflektuje v obou případech necelé procento dotazovaných. V případě poruch jsou podle názoru respondentů odstraňovány velmi rychle nebo poměrně rychle, necelé procento tvrdilo, že jejich odstraňování trvá dlouho.

V dotazu týkajícím se kontaktu s vodárenskou společností je u odběratelů zřetelný trend, kdy se obracejí k písemné či elektronické formě komunikace, kdy tyto hodnoty vzrostly na 48 a 18 %, oproti 14 a 4 % před třemi lety. Oblíbený nicméně zůstává nadále osobní kontakt při odečtu vodoměru, který preferuje 70 % dotazovaných.

Nástup moderních technologií je patrný také při preferovaných formách platby, kdy v minulosti oblíbené složenky se jeví jako nejvýhodnější forma pro 17 % dotazovaných oproti 60-70 % při minulých měření. Více než polovina respondentů aktuálně preferuje platbu převodem z účtu, postupně se objevují nové formy plateb jako prostřednictvím QR kódů nebo online platbou z účtu. Tradiční způsob plateb pochopitelně nadále dominuje u starší generace, nové formy preferují mladší generace a také lidé s vyšším vzděláním. „Přesun preferencí odběratelů ve způsobu placení za dodávky nebo ve formě kontaktu s dodavateli energií a dalšími síťovými společnostmi je jasným trendem, který bude dále akcelerovat. Díky tomu, že jsme na začátku roku 2023 implementovali nový zákaznický systém, který dále rozvíjíme směrem k větší automatizaci a elektronizaci při vyřizování požadavků s odběrateli, se nám daří rozvíjet co nejvstřícnější a nejpohodlnější způsob komunikace a kontaktu se zákazníky. Zajímavé je, že přes všechny moderní formy komunikace zůstává nadále vysoce oblíbenou formou kontaktu setkání s našimi odečítači vodoměrů přímo v terénu,“ popisuje Pšenička.
Zaměstnanci provádějící v domácnostech odečty vodoměrů si ostatně vysloužili v hodnocení skvělou známku. Tazatelé je hodnotili jako ve škole a výsledná známka byla 1,12.   


Více než čtvrtina domácností uvedla, že vlastní zahradní bazén, což představuje nárůst o 5 % v porovnání s předchozím měřením.
 

 

52 % dotazovaných uvedlo, že ví, kolik platí za vodné a stočné, což představuje oproti minulému dotazování před třemi lety pokles o 8 %. Ti, kdo deklarovali, že cenovou úroveň znají, dokázali u vodného velmi přesně určit výši platby, u stočného se v průměru domnívali, že platí o sedm korun za metr krychlový méně. Zajímavý je trend, že zatímco v roce 2011 si myslelo 24 % dotazovaných, že ceny jsou odpovídající vynaloženým nákladům, a 75 % je považovalo za vysoké s tím, že by měly růst pomaleji. Tyto nůžky se dlouhodobě mírně uzavírají a v letošním roce uvedlo, že jsou ceny vysoké 57 % respondentů, 37 % je naopak považovalo za odpovídající vynaloženým nákladům.


Více než třetina domácností (34,7 %) vůbec nekupuje do domácnosti balenou vodu, protože ji považuje za drahou a kvalitativně dle jejich názoru není lepší než voda z vodovodu. 12 % respondentů tvrdí, že ji používá pro pití, ale pro vaření používá vodu z vodovodu. 51 % domácností ochucenými vodami občas doplňuje spotřebu pitné vody z vodovodu k pití.

 

Kontakt:

Mgr. Marek Síbrt, mluvčí

Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava a.s.

28. října 1235/169, Mariánské Hory, 709 00 Ostrava.

tel. 725 500 509

e-mail marek.sibrt@smvak.cz
www.smvak.cz