Zpět

Kamera pomáhá s kontrolou stokové sítě

(Ostrava, 9. 8. 2024) – Kamerové prohlídky kanalizace slouží k zjištění stavu a těsnosti kanalizačního potrubí, ať již jako prevence nebo při přípravě oprav. Používají se také při kontrole díla po vybudování nového potrubí nebo opravě infrastruktury při převzetí díla. Umožňují rychlou a přesnou kontrolu kvality práce dodavatele inženýrských sítí.
 

„Vůz s kamerovým systémem s dosahem až 500 metrů lze použít v profilech potrubí od DN 150 do DN 1200. Používá se pro monitorování kanalizačních stok a přípojek. Výsledky kamerové prohlídky v podobě videa, fotografií, protokolu a zaznamenaných nálezů uložených v databázi lze uložit na CD, DVD či flash disc. Podrobný protokol prohlídky je doplněn barevnými snímky, grafem podélného sklonu potrubí a popisem zjištěného stavu,“ popisuje Martin Kubina z Útvaru kanalizací SmVaK Ostrava.
 

Jak měříme, jak zaznamenáváme
Kamerový vozík s LED osvětlením a kamerou kromě obrazového záznamu v kvalitě FULL HD a nově také rozlišení 4K dokáže zaznamenat a vyhodnotit sklon potrubí, jeho rozměr a kvalitu (jedná se o prokázání zachování kruhového průřezu potrubí, hodnota je uváděna v procentech, kruhovitost potrubí může být deformována při nesprávné pokládce), měření šířky spoje, délku projetého úseku, ale také lokalizaci vozíku pro případ uvíznutí v potrubí.

„Kamerová hlava při kontrole spoje krouží 360 stupňů a vidí horizontálně +/- cca 135 stupňů dle jejího typu. Moderní systémy jsou vybaveny satelitní kamerou, která je umístěna na výsuvném rameni a umožňuje nahlédnout do kanalizační přípojky. Zaznamenané nálezy, jako jsou netěsnosti, defekty a destrukce potrubí, nečistoty a ucpávky či prorůstající kořeny jsou definovány normou EN13508 a jsou jim přiděleny jednotné písmenné kódy. Na základě jejich četnosti a závažnosti je posuzován technický stav stok,“ vysvětluje Kubina.

Energii pro fungování celého systému je možné dodávat z lokálního zdroje, tedy elektrocentrály, nebo modernějším systémem z vestavěného bateriového bloku. Ten umožňuje práci po dobu minimálně dvanáct hodin. Baterie je nabíjená přes noc, aby byla připravena na další den. Zatím je bateriový sytém využívám u jednoho kamerového vozidla vodárenské společnosti. Ta v současnosti vlastní sedm kamerových systémů v různém stupni vybavení, od kamerových studií, kde sedí operátor uvnitř vozidla a ovládá kamerový vozík s kamerou, až po vozidla typu pick-up.

„V současnosti pracujeme na automatizaci zavádění kamerové prohlídky do systému GIS. Ten bude importovat data z kamerové prohlídky spolu s nálezy u dané stoky. Z ní bude možné prohlížet videozáznam, fotografie a jednotlivé nálezy, které bude systém umísťovat na linii stoky v změřeném staničení.  Tento systém je v procesu ladění pro kamerové vozy IBOS. Systém kamerových vozů ARTE je v provozu již několik let. Automatické importy dat z prohlídek probíhají v nočních hodinách. Zatímco my spíme, voda a data tečou bez přerušení dál,“ říká Kubina.

 

Kontakt:

Mgr. Marek Síbrt, mluvčí

Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava a.s.

28. října 1235/169, Mariánské Hory, 709 00 Ostrava.

tel. 725 500 509

e-mail marek.sibrt@smvak.cz
www.smvak.cz